joi, 8 noiembrie 2012

Scrisoarea



Scrisoarea  

 
noaptea mi-a adus dorinţa
de a-ţi cânta stelele din ochi
şi vântul îmi spune că zmeul
ar vrea să te răpească…
teii se scutură înaintea noatră
şi mituri de demult ne învăluie,
chiar şi strămoşii îi aud în sânge,
iar luna îmi pare amanta soarelui;

,,ce ai de gând?"
mă întrebi
şi picuri îmi împodobesc
fruntea, iar necuvântul
îmi stăruie-n gât
înnecat în salivă…
fericirea pe care ne-o dorim,
acel sentiment
ce ne umple de viaţă,
ne râde-n faţă şi fuge
mereu cu un pas înainte.
oamenii pe care i-ai cunoscut
te-au pus pe gânduri,
deşi fiecare-n parte
a fost un prilej
de a cunoaşte lumea, deşi
fiecare-n parte s-a ascuns
înapoia cuvintelor sale, deşi
fiecare-n parte te-a simţit
doar pentru el,
iar tu, te ascunzi acum
înapoia tuturor temerilor tale.

mă întrebi ce cred despre tine
şi la ce concluzii am ajuns,
dat fiind comportamentul tău
şi un nor mă învăluie,
uitând să-ţi răspund
ori poate amânând mereu…

comunicarea de care-mi vorbeşti
-ştii bine că a fost ceva,
ba chiar a fost ceva special,
cu toate reţinerile mele,
cu toată teama izvorâtă
din neacceptarea pierderii tale,
cu toată fermitatea ta -
şi tăcerea cu care mă acuzi,
toate au un punct comun
pe care-l ştii, dar vrei esenţa
doar pentru a mă putea lovi
şi pentru a mă dispersa
în Calea Lactee…

văd o lună
poate şi o stea pâlpâind
(o fi vreun satelit rusesc?)
şi vântul mi-aduce mereu
parfumul acela
al templului tău;
uneori semăn cu un barbar
încercând să te prindă
şi să-ţi crească florile-n
suflet.

ţi-au plăcut versurile acelea
în care ,,nici măcar timpul
nu ne aşteaptă şi-ai vrea poate
o, cât ai vrea
să pot să le pătrund
să le pot înţelege,
pentru că totul e spus cu tâlc
deşi e spus de mine…

uneori cred că eşti făcută din aur
cu mâini de aur, cu ochi,
cu picioare, cu totul şi cu totul
din aur şi ochii-mi fug speriaţi
la străinii care te-ar putea fura,
ba alteori mă gândesc chiar
să te prepar, întocmai alchimiştilor
şi să te consum, să găsesc
elixirul nemuririi…

pelerin prin viaţă,
am găsit în sfârşit
locul sacru, dar cuvântul,
cuvântul de access
este totuşi legat
în năvodul iluziei.
totuşi reuşesc să intru şi
o dragoste de femeie
îmi egalează nebunia;
ea îmi oferă virtutea
şi păcatul într-o cupă
apoi se prăbuşeşte
într-un pumn de nisip.
mi-am săpat sufletul
şi l-am găsit plin de viaţă,
doar siguranţa ta n-am aflat-o
şi încă mai cred că există.

acum ţi-e frig
şi te-nconjur cu braţul
pământ şi cer nu mai există
nici tunete, nici ploi,
doar fruntea ta pe gâtul meu
doar faţa mea în părul tău
acum suntem doar noi!
apoi mâncăm
doar tu mănânci,
eu sunt sătul
dar sunt flămând de tine,
parfumul, ochii, gura
şi tot profilul tău
încet mă ameţesc
făcând să-mi fie rău…
acum te speli, sunt singur
o, Doamne, cât aş vrea
pe loc, aici, un fulger
degrabă să mă ia,
dar iată vii acum
frumoasă ca Diana
şi cu al tău parfum
mă faci s-ating Nirvana!

fruntea mea,
cea din toate zilele
te face în sfârşit să râzi,
chiar şi comparaţiile le suport
venite din partea ta;
mă gândeam să-ţi fac răul
şi să te iubesc aşa
cum nicicând n-am iubit
şi poate c-o voi face-ntr-un sfârşit
spulberându-ţi oboseala…
se miră oamenii,
chiar şi tu te miri
cum pot rezista atât
în condiţii aspre de austeritate,
ba chiar te fac să-ţi fie greu
şi asta nu mă bucură.
odată îţi masam gleznele,
le masam şi-mi venea să le sărut
şi să-mi urc sărutul
în dosul genunchilor, pe pântece
pe şolduri, pe sâni, să-ţi cer gura,
gura aceea frumos arcuită,
apoi să-ţi cer totul, predarea!

nu am cum să mă opresc aici,
ar însemna că las totul
şi mă refugiez în pustiu,
că toate visele mele
ar fi prizonierele neputinţei mele,
nu, nu mă voi opri aici,
pasărea încă îmi arată calea
deşi sunt încă în intuneric,
îi aud fâlfâitul aripilor
şi în curând aş putea vedea lumina.

somnul de după somn
şi nemişcarea de după nemişcare,
rădăcina copacului adânc înfiptă
în carnea mea absentă
şi strigătele acelea din vis
şi lacrimile apărute în inconştienţă
mă lovesc cu forţă, mă aruncă
în întunericul nefiinţei,
mă fac să-mi caut viaţa pierdută
în lungile şi dese temeri
din nopţile fără lună
din zilele fără soare…
dar le voi cosi,
le voi cosi ca pe nişte buruieni
şi departe de mine le voi arde;
m-am săturat  de coşmaruri
şi de lacrimi amare
de zile pline de aşteptare
şi de cuvinte ucigătoare şi totuşi
nu am suportul,
îmi lipseşte liniştea
iar frământările parcă, abia aşteaptă…
ce am de gând să fac
mă uimeşte şi pe mine
şi dacă voi putea reuşi, probabil
toţi mă vor blama,
dar nu contează, voi avea liniştea
şi ce-mi va mai fi trebuind?
raze mă cercetează şi timpul
chiar şi timpul ţine cu mine,
mă bântuie o nebună poftă de viaţă
şi nu-mi înţeleg gândurile.
oare ce-am făcut
încât să merit asta?

acum cred că am atins
limita de sus a singurătăţii
(oare cum s-o fi explicând?)
şi totuşi merg înainte,
chiar şi urletele le mai ţin încă
încătuşate în solide lanţuri.
ce ar mai putea fi dincolo,
dincolo de singurătatea vieţii?

cineva mi-a spus că-ţi stric viaţa
şi aproape l-am crezut,
dar egoismul, egoismul din mine
se ascunde şi neagă;
cum aş putea trăi o viaţă fără tine
când o lună m-a răpus cât zece
şi cum aş putea mirosi teii
fără să-mi inunzi clipele?
,,ce ai de gând cu noi?" m-ai întrebat
şi răspuns puteam să-ţi dau,
dar sacrificiul tãu m-a oprit
şi m-am întors din nou în întuneric…
dacă aş putea vedea viitorul
şi dacă fericirea ar putea răzbate,
dar nu, fericirea o vreau acum
viitorul este atât de departe!

privesc o poză cu tine
şi imediat mi-amintesc
de somnul tău, vegheat
de umbra mea stingheră
(şi amintirea îmi spune să plec
să nu te fac să suferi,
o lumină rebelă îmi mută umbra
aproape de chipul tău
şi tresari speriată)
a mai trecut o zi,
o zi din acelea ce-mi sfarmă sufetul
dar nimic nu mai e nou
nici măcar privirea aceea a ta
ce mă coboară în locuinţele morţilor,
nici măcar părăsirile tale toate
ce mă lasă nebun
în mijlocul drumului,
nici măcar încurajările prietenilor
ce încearcă să mă binedispună,
nimic nu poate face cât tine
ştiu prea bine căci am încercat
şi probabil mă vei obliga la mai mult.

mereu încerc să mă regăsesc,
dar nu mai găsesc resurse
şi loviturile sunt prea dese
astfel că ai putea să vezi sfârşitul,
sfârşitul acela pe care-l doreşti
dar nu va fi aşa,
însă cine poate şti…?
destinul meu, cel in care am crezut
şi poate mai cred încă,
ce-ar fi fost el fără tine,
ce destin luat din gunoi
aş fi trăit în întuneric?
uneori mă bucur pentru asta,
pentru simplul fapt că sunt încercat
astfel viaţa e mai palpitantă
(…acum încerc iar o încurajare…)
şi poate tot viaţa va voi
să-mi ofere ceea ce merit,
oricum totul e pus la păstrare
acolo, în catastiful acela ascuns…
încerc să te cobor
şi te iau în braţe dar mă alungi
apoi dispari în noapte
şi totul se prăbuşeşte,
nici măcar luna nu-mi poate
lumina drumul…
nimic nu mai aud,
nici măcar marea zbuciumată,
nici vântul ce te strigă;
îmi spui să nu mă supăr
şi te cred: eşti obosită,
dar răceala pe care o simt
nu-i din cuza nopţii
şi-şi atinge ţinta cu forţă…

au apărut stele pe cer
şi-un nor de ţânţari le umbreşte
strigătul pe care nu-l pot scoate
mă frământă ca pe un aluat,
imense sunt tăcerile toate
şi lacrimi îmi spală picioarele,
însă drumul nu se termină aici
şi capcane îmi răsar încă în cale.
nicicând nu am ştiut mai precis
că voi învăţa să sufăr,
nicicând până a început totul,
deşi ştiam asta, m-a încântat
şi am început să trăiesc chinul;
dar profunzimea clipei,
intensitatea aceea fără margini
mă răsplăteşte, mă umple
şi apoi mă înalţă în palatul
de cleştar…

aş putea pleca undeva departe,
să-mi arunc inima şi să plec
dar mi-ar rămâne visurile, da
visurile ce-mi există fiinţa
şi nu aş avea apoi
unde să mă mai refugiez
în încercarea mea
de a mă ascunde de mine
acum stau prins
între marginile urii şi a iubirii
şi ca la un semafor te opreşti
apoi te întorci, nefăcând măcar
primul pas!
poate că viaţa mă va vizita,
(cu tot gustul ei amar
de tãciune…)
poate nu-şi va mai întoarce
de la mine faţa şi poate
corabia nu-mi va mai naufragia
pe reciful acela al morţii,
poate împăcarea îmi va aduce
floarea de colţ şi urzicile
transformate în haine de bal…
deşi nicicând nu am fost judecat,
sunt condamnat într-o poveste
fără de sfârşit,
la o boală fără leac cunoscut
şi totuşi mă chinui
să înţeleg totul…
ceţuri mă înconjoară,
nici pământul nu-l mai simt
însă văd chipul tău
şi faţa îngerului, ce amintire!

dar încă te pot vedea,
încă ştiu unde stai şi încă
sunt flămând de iubire,
încă ştiu ce vreau de la viaţă
şi încă nesfârşirea mă copleşeşte…

mă întrebam ieri noapte
cum trebuie să te simţi
cu toate privirile aţintite spre tine
cu tot greul acele pe care-l duci
şi încercam să te-nţeleg
şi odată cu asta şi privirea,
privirea aceea pe care
mi-o arunci uneori, aşa
ca o investiţie spulberată
şi nimicnicia mă cuprinde atunci
încât nu mai ştiu nimic
nici măcar încotro mă poartă paşii
şi asta de ceva vreme-ncoace…
încăpăţânarea de care spui
nu-i deloc ceea ce pare,
e doar neputinţa firii
de a exista în alte circumstanţe
(dar cine mă obligă să exist…?)
modul tău de a pune punctul pe I
îmi zboară minţile,
dar nu te pot condamna
nici pe mine nu mai condamn,
nici lumea şi vorbele,
oricât m-ar îngenunchea focul
nu-l mai pot blestema!

într-un mod ciudat
sunt cuprins de nervi,
transpiraţia îmi acoperă ochii
şi ca un animal în cuşcă
îmi frământ gândurile
chiar şi mocheta…
poate hotărârea aceasta
de a nu te mai vedea
până când nevoia ta
nu va da roade,
poate refularea mai veche
în ceea ce priveşte dorinţa
ori alte sute de variante
apărute instantaneu în minte.

voi putea suporta lipsa
sau voi fi îngenuncheat?

-deja semne sunt şi doar cerul
să-mi deschidă poarta Raiului,
doar sincopa să nu apară
căci motivele există…-

pas de melc
ciugulit de bufniţă
împuşcată în zori
de vânătorul trăsnit apoi
în mirişte…

nebunie simulată
ori poate realitate dureroasă;
mare-n ibric,
peşte fript la nisip
în vis…

                         29.06.1997

Niciun comentariu: