luni, 7 august 2017

Despre audit, un director si amanta lui

Ma uit acum la toti directorii astia tineri din tara, pe posturile lor caldute, ei nu au servit partide, nu au servit interese dar au fost numiti politic... Ma lasati?

Am inceput sa am contact cu protipendada comunista prin 1993, cand am sarit in primul job inca din timpul facultatii. Nu stiu cum se facea dar tot timpul nimeream in cercuri de "oameni de afaceri" cu vapoare, cu firme de reparatii nave, cu armatori si firme de constructii de carton. Invarteau milioane de dolari, umblau noaptea cu cate doua-trei balerine de la Melody Bar, le aduceau in biroul in care lucrau ziua si faceau orgii pana in zori. Dimineata cand veneam la job inca mirosea a vapori de alcool si nu numai...
Mi-am facut ucenicia in mijlocul acestor oameni, tinandu-le registrele contabile si facandu-le tot felul de comisioane... Toti cu amante la purtator, pozand insa in familisti si afaceristi onesti. La momentul oportun isi vor gasi toti loc in memoriile mele...

Cativa ani mai tarziu (nu voi spunea anul pentru ca se poate lesne afla numele directorului aflat la butoane din acea perioada, desi ma cam doare in cur de treaba asta), lucrand pentru o firma de audit, avand o misiune la APC, deci in port, a trebuit sa facem niste teste pe teren. Am nimerit cred ca la compartimentul Aprovizionare sau Comercial, nu mai stiu exact dupa atat timp si am lasat acolo o lista de intrebari la care am convenit ca voi primi raspuns pe email, lasandu-i timp duduii respective (intr-adevar era o toapa bine aranjata, cu unghii mari, lungi de trebuia sa tasteze cu pixul) sa le pregateasca. Stiind ca oamenii sunt cu pile si relatii, pentru ca nu te angajai usor acolo, aveau niste salarii si niste stimulente de ne sarea basca numai cand vedeam statele de plata..., ei bine, tocmai de aceea nu am marsat si le-am lasat vreo doua zile sa imi trimita pe email raspunsurile.

Dupa doua zile, primesc raspuns cam la trei sferturi din intrebari, cam in doi peri, mesajul rezumandu-se la "multumeste-te cu ce ti-am trimis ca am foarte mult de lucru". Evident am multumit duduii si in final am transmis si eu un mesaj similar "stiti bancul acela cu: ce vrei, marul mai mic sau nimic?, ei bine, ma multumesc cu ce am primit".

A doua zi mare ancheta in APC, cine rahat este Johnel, cine a indraznit sa tulbure linistea amantei directorului cu atat tupeu? Administratorul companiei in care lucram a fost chemat la ordin sa explice cum a fost posibila asemenea impertinenta... Care va sa zica ei aveau dreptul sa raspunda in doi peri si sa ia la maciuci auditorul financiar dar eu nu, pentru ca ce eram eu altceva decat un mojic ce deranja boierii care se infruptau din banii tarii...

La alta companie, o companie navala muribunda de transport minerale, la fel, in Board-ul de directori erau numai copii de fosti comunisti, incartiruiti politic, care veneau acolo pentru a atrasa liniile partidului si a-si ridica diurna de sedinta. Azi unul dintre ei este primar de sector in Bucuresti, dar asta este parcursul normal cand tac'tu este general in fostul regim. Atat de discretionar transau achizitiile sau contractele in care era angrenata societatea incat de gandeai unde au invatat sa fie manageri. La Colegiul National de Aparare a tarii! Atat erau de mandri de ei incat noi, provincialii care aveam si noi un contract minuscul cu compania la care ei decideau totul, nici macar nu existam. Vorbeau intrei ei si se laudau fiecare in cate Consilii de Administratie au prins loc. Asta insemna indemnizatii de sedinta, de transport si diurne...

Sunt convins ca in continuare este acelasi mod arbitrar de a conduce companii de stat si ministere in Romania. Oameni care isi bat joc de banul public, care isi angajeaza amante in job-uri caldute, fara responsabilitati prea mari dar platite cu o caciula de bani din banul public, adica din taxele tale si pe spatele tau. Ma gandesc in cat timp vor iesi in strada angajatii din mediul privat, daca mai sunt firme private care sa reziste la jugul fiscal din tara...

Niciun comentariu: