duminică, 12 august 2012

Scrisoarea a III-a (1997)



M-am scuturat de visurile cele rele şi le-am aruncat în mare. şi de paşii aceia care abia-mi puteau căra corpul m-am scuturat…

nu ţi-am scris de mult, de fapt nu înţelegeam ce aveam a-ţi spune deşi cred că ai înţeles totul. acum valuri mă ridică, puzderie de voci mă strigă şi las muzica să cânte din toate camerele inimii mele;

uneori mă trezesc pe vârful muntelui şi nu eşti lângă mine să-mi întinzi mâna ca unui copil speriat… uneori te aştept, aşa cum ţi-am scris, cu acea pustiită speranţă, ore în şir te aştept, concediind pe rând grămezi de gânduri contrare;

uneori fãrã veste mã inãbuşã plânsul şi nu-mi pot stãvili amarele lacrimi; atunci mă  transform fără pic de remuşcare într-un animal prădător flămând şi pe moarte!
- ba uneori cad într-un fel de manierism nicicând întâlnit… -

uneori, cuprins de noapte, mă tem ca aceasta să nu-mi însereze sufletul, poate ştiind rariratea cu care prind lumina! mogâldeţe-mi dau târcoale, ştiu nu sunt decât uscate temeri dar curând mă împresoară în noaptea asta lungă.

uneori muşamalizez întreaga mea existenţă, o ascund îndărătul unui hohot grosolan
scos din prăfuite muzee…patinez acum în noapte, cuvintele-mi obosesc creionul,
până mi-l prefac într-un organ perisat aruncat la pisici…

stupefacţii apãrute instantaneu, (parcã procurate din iarmaroc cu un preţ inestimabil)
îmi infirmă toate zvonurile de singurătate; mă înduioşează o fotografie, una din acelea care pe tine te scot din sărite, dar fără de care pereţii camerei m-ar strivi ca pe o frunză
pusă la presat într-un imaginar ierbar; ori mai degrabă mă invadeză plăcute amintiri
şi clipe trec nebune dar nu le pot opri, le las să-şi facă treaba.

voiam să te pot vedea doar un minut în astă seară; să te aud, să te ating, să-mi îndulcesc paharul cu băutura îndoielnică fermentată cu absenţele tale… să pot îndruga verzi şi uscate, îndârjite cuvinte, bune doar pentru a speria minotaurul adânc ascuns în mine;

te priveam aseară şi încercam încurcat să-ţi preiau neliniştea, dar nu răzbeam decât în repezi ape; îţi văsusem chipul în oglindă ca în poarta Raiului şi memoria brusc mă potopise cu reci frânturi de vise absurde…

acum aud bătând clopotul bisericii din bulevard - nu ştiu de ce, dar mi-a răpit ideile -

m-a întrebat cineva (o cunoştinţă comună) de ce sufletul meu înfloreşte din aceste ape tulburi, cu ce alifie mi-am uns inima de mi-a deschis poarta spre stele?

am uitat de mulţimea condamnărilor mele la moarte şi calc acum apăsat pe-o stradă ce duce în mare, deşi nu mai am nevoie de mine, îmi mai dau uneori întâlniri cu sufletul furtunos din trecut…

acum sunt prada vocilor din ureche, (cele despre care ţi-am spus cândva) apoi, pentru ca totul să înceteze îmi recoltez urechea cu o maşină de tocat, transformând-o în dulce amintire;

cu disperare îmi studiez infirmităţile şi-mi doresc acum de trenul făgăduinţei să mor lovit…dar nici un tren nu se vede nici un coş nu pufăie, totul e doar o întindere moartă.

viaţa mea, lesne ai găsi-o printre rătăcirile tale, găurită, plouată ca o ponosită zdreanţă
sub formă de veche insomnie. cineva-mi bate violent în uşă - o fi cineva hăituit? -
dar doar un fum găsesc insinuândumise-n păr, doar o uşoară adiere;

m-am scuturat de visurile cele rele şi le-am aruncat în mare, şi de gluma aceasta, ca de o tentativă aş vrea să mă pot scutura, gluma aceasta, care brusc îmi opreşte respiraţia…

am nevoie de iubirea ta şi de cerul tău am nevoie ca de limpezi ape, ca de proaspete fructe; mi-ai spus că te minţi şi m-am cutremurat că lesne aş putea deveni  o minciună, una din acelea peste care treci fără să te uiţi înapoi. de răni ce sângereză  sunt plin şi-o lume fără chin visez (…) chiar şi secunda de faţă îmi acoperă ochii cu o ceaţă deasă, ruptă dintr-un timp ce tocmai mă părăseşte în fugă. chiar şi-n secunda de faţă aştept şi nu ştiu ce…

buzele tale, - cele pe care le mai gust uneori- buzele tale-mi spun cuvinte ce se  transformă în ascuţite pumnale răsucindu-se-n adâncul inimii mele inerte.

… şi… încă-mi odihnesc capul doar la pieptul tău şi încă ameţeli îmi dau târcoale şi încă mă lepăd de ascunse năluci ca de invulnerabile ispite…

am plecat de la tine şi nebunia m-a condus spre lac, apoi m-a oprit lângă turla bisericii de lemn ca lângă un trup răstignit în amurg;

un iz puternic mă inconjoară: oare ideile mele deja au început să pută? pe tot Spaţiul, sunt înconjurat doar de gunoaie mişcătoare; unde aş putea fugi astfel încât nici măcar să nu-mi mai pot mirosi urma?

coarne-mi apar în creştet, braţele-mi cad neputincioase, unghiile-mi sfârtecă haina, apoi mă întorc ca şi cum nicicând nu aş fi plecat … poarta nu-mi opune rezistenţă nici când o escaladez şi din nou mă primeşti cu calde braţe penelopiene! miere-ţi culeg de pe buze, da, cu siguranţă, fără îndoială m-aş fi blestemat dacă nu m-aş fi întors, ucigându-mi brutal aceste clipe de tandreţe;

te-ai scufundat în somn , îţi ascult respiraţia şi cuvintele scăpate din vis, noaptea e lungă, până-n zori  îmi croiesc drum printre versuri şi parcă aş vrea să pot dormi …

… calc pe cioburile speranţelor de curând sparte … un bici mă înconjoară, ţigănci îmi dansează, trăsuri îmi hurducăie inexistente mirese şi-o trenă de salcâmi înfloriţi îmi deschide drum în noapte.

experimentez sărutul - adiere,  dar nu ştiu dacă-l simţi şi nu te întreb şi nu mă opresc; chiar dacă taci ştiu că eşti alături, pot chiar să-ţi desfac părul şi să mă înec în parfum, pot chiar să-ţi ating lacrimile ce vin parcă din altă lume.

schimonosite, prezenţele mele disperate, în zadar încearcă în golul tăcerii să se mistuie, mutilate şi pline de smerenie în faţa ta se aruncă murdărind cărările-ţi toate …

orice aş face, oricât aş privi şi oriunde m-aş refugia, nu pot renunţa la tabloul pe care cu blândeţe mi-l aduci. - oare ce nu pot înţelege atunci când eşti tristă şi plină de remuşcări ? -
acum din nou simt cum nenorocul mă învăluie, pot să văd chiar şi plecarea ta de parcă demult trebuia să se întâmple …

îţi place să glumeşti, să-mi vezi reacţiile, ori chiar încerci cu disperare să mă arunci din nou în măgura tristeţii ? frazele acelea, care mereu mă îngenunchează chiar nerostite fiind le-aş prefera cu siguranţă explicate, ori cel puţin însoţite de un indiciu …

aş putea accepta să renunţ, să-mi închid uşile şi fără veste să dispar înapoia zidurilor mele; (chiar şi gândurile încep să dea semne că ar dori cu înflăcărare să mă mazilească, gândurile acestea mefistofelice pe care ţi le împărtăşesc atunci când sunt singur …)

mişeleşte fug de mine ca din faţa ultimei redute şi cu naturaleţe-mi zâmbesc a doua zi în oglindă. - dacă stările acestea nu ar prolifera, m-aş putea încorona rege al singurãtãţii -

ţi-am spus nu demult despre minciuna aceea sub care doar în faţa ta m-aş putea înfãţişa, ( despre minciuna aceea care ţi-ar putea umple viaţa numai pentru a ţi-o goli apoi ) şi nu ai ştiut a-mi răspunde, nici mãcar nu mi-ai putut învinge teama, teama de a exista în zadar, teama de viaţă deşartă, teama de timp împins înainte doar de nostalgice iluzii …
- parcă nici sărutul nu ar fi al tău uneori, nici atunci când ţi-l fur prin grilajul porţii -

mă acuzi că-s "plouat" te acuz că eşti rece şi nori ne acoperă cerul ce toarnă pasivitate în toată fiinţa noastră;

mă voi lupta deci, da hotărât mă voi lupta şi chiar învins fiind, nu mă voi zdrobi de sol ca o pasăre îngheţată (nici nu poate fi vorba de vreun soi de paraşută …) nu e uşor de spus adio, poate chiar de aceea n-o faci … deşi ce ar mai conta o prăbuşire în abis!

am început să urăsc poarta aceea care încet se închide-n urma-mi şi neputinţa mea - neputinţa aceea  de a-ţi spune gândurile mele- am început să o urăsc şi ca pe un stârv aş vrea s-o lepăd de mine;

vezi bine, încă mi-e teamă să duc discuţiile până la final şi dacă m-ai putea înţelege, aripi mi-ar creşte din umeri! poate e mai bine că nu ne putem citi gândurile deşi uneori se potrivesc atât de bine toate, pentru că totul ar fi simplu şi am intra în viaţă prin două ferestre deschise ca doi curenţi bătând dinspre mare … poate e mai bine că noaptea-mi pierde paşii departe de vuietul mării şi de strada ta infinit de lungă;

nu înţelegi de ce te privesc scufundat în adânci tăceri şi nu ai de unde şti câte aş vrea să-ţi pot spune … uneori nici eu nu ştiu cum de rezist fără să te îmbrac în vorbe dar nu asta contează …

îmi pocnesc venele din cauza nervilor, dar continui să merg înconjurat de ceaţă; poate în seara ce va urma să putem hotărî totul, însă nu pot crede că ne va ajunge timpul…

nici măcar cuvintele ascunse îndărătul pildelor nu mi le mai amintesc, atât de clar am spus totul! atât de clar îmi amintesc spusele tale, urmate de râuri sărate, atât de clar că vreau să pot uita; parcă şi acum aud aproape spărgându-mi timpanul: ,,totul s-a sfârşit… pentru mine, nimic nu mai e de spus…² parcă şi acum văd chipul meu îngrozit aflându-ţi lacrimile ce-ţi dezveleau pistruii, parcă şi acum simt revărsarea aceea de afecţiune şi pe tine te simt apropiindu-te încă… .

nu, nu te voi părăsi, şi nicicând n-am gândit-o, doar părăseşte-mă de vei voi, nici pe mine nu mă părăsesc deşi uneori vreau s-o pot face şi să aflu alte întinderi îngheţate!

un strănut îmi curmă gândul şi aştept să-mi vină altul, dar din nou strănut şi hotărăsc s-o las baltă, însă nu s-a luminat de ziuă. corăbii-mi plutesc în sânge, cu totul sunt în derivă, cred că trec prin dreptul Insulei Sirenelor şi aş vrea să găsesc putere departe să pot naviga
şi să-mi umflu visurile;

ce mai pot spune atunci când ne certăm cu puţin înainte de plecarea mea (după ce o seară-ntreagă gânduri nebune m-au răscolit, plus lava aceasta incandescentă ce-mi poartă inima spre mare) doar din cauza unei ţigări? -şi dacă asta ar fi cauza-

sunt buimac, dar nu-ţi pot spune, poate că abia acum păşesc peste pragul copilăriei şi nehotărât mă refugiez în lacrimi… străine gândurile mele le-ai putea pune la presat, dar nici nu le vezi şi dezolate se atrofiază pe o sârmă imaginară.

-de cine ar mai râde ochii tăi dacă nu m-ar mai vedea?-

să nu te miri nici măcar de frazele acestea încadrate, de nimic să nu te miri, nici dacă mâine voi face cale-ntoarsă alegând să merg spre stele… să nu te porţi ca o străină aş vrea să-ţi cer uneori, dar n-o fac, n-o pot rosti, deşi în ochi pluteşte o clară implorare.

botos, mă închid în mine, aşa, ca şi cum de cu seară ai trage jos storurile… şi mă las dospit de un cârd de gânduri ce trag să moară mereu în zori; a mai trecut o zi şi poate vor mai trece, parcă şi creionul ar vrea pe blat, în tăcere să mă lase, dar nu-l iert, de ce aş face-o?

oare ţi-am transmis ceva în toate rândurile acestea, ţi-am spulberat vre-o îndoială? momentan sunt în cârdăşie doar cu insectele nopţii şi nu-mi pot face cuib la sânul tău, însă……domiciliez pe domeniul aşteptării pe care oricum vreau să-l cuceresc şi de sabie să-l fac să piară! mă domină o frică, o frică nemaiîntâlnită, o frică de iepure năpârlit, o frică de ebonită, ori o frică de elan gripat şi brusc hotărăsc s-o fructific sub formă de frică la cub: aşa o pot împărţi tuturor însetaţilor…

din nou mă las furat de liniştea nopţii: mă pomenesc hărţuit de cuvinte ascunse adânc în scorbura plopului din mine; mi-e sete, văd gura ta, dar se retrage când o ating, rătăcesc apoi în pustiu, păsări croncăne deasupra-mi, încă nu am obosit, apoi sunt mort, ba nu, visez ba nu, sunt mort şi totuşi chipul tău atât de clar se apleacă şi mă acoperă cu un zâmbet; sper, încă sper că nu va izbucni furtuna acum, când în sfârşit e acalmie…

şi din nou mă trezesc la realitate şi din nou sunt victima  vocilor din ureche (sau mă rog, a ceea ce  a mai rămas din ea…) dar nu mă las, voi aranja un accident cu apă clocotită…

nici azi nu te-am văzut, duşmanul meu e timpul, aş putea chiar să mă topesc şi să mă păstrez lichid într-un borcan… dimineaţa mi-a redat surâsul şi chipul tău, se oglindeşte  blând în ochii mei. -pot vedea acum trecutul îndepărtându-se-n beznă şi viitorul îl mai văd uneori înconjurat de soare- mâinile te caută fugare şi te găsesc şi dacă ar putea vorbi şi dacă aş putea vorbi şi dacă obosit, brusc aş pune capăt visurilor timide!

…aşteaptă-mă Soare aşteaptă-mă, nu mă lăsa în tăcere să mă sting fără să ajung la tine! ai putea Soare sã-mi întinzi mâna şi să mă topeşti apoi în …braţele tale; aşteaptă-mă Soare chiar de va veni noaptea aşteaptă-mă, mâine voi fi mai puternic şi mai sigur pe mine

-cum poate un înger cu adevărat  să se coboare la mine? cum aş putea exista dacă nu ar fi inima mea bătând după inima ta neaflată?-

dau din aripi uneori şi mă înalţ la stele doar pentru a te găsi; întunericul mă aleargă dar răzbat şi te ating, (dacă un oraş ar fi conectat la extremităţile inimii mele, ar fi luminat ca ziua) chiar dacă există oameni care ne privesc cu ură…

tu eşti palatul, tu eşti oceanul tu eşti pustiul, tu eşti toată întinderea şi doar aici mă pot  regăsi ca în grădina Edenului; primeşte-mă ori alungă-mă cu pietre, ai putea chiar hotărâtă să treci peste francheţea mea absentă… ai putea să-mi spui tot ce gândeşti şi ţi-ar fi mai bine, ai putea, într-un târziu să-mi predai cheia, dar timpul ne va spune totul.

voi sufla acum în lumânare, voi face o baie în mare şi curăţit voi fi de toate…                                    

Niciun comentariu: