duminică, 6 ianuarie 2013

Epifania

Astazi m-am trezit devreme. Baietii din restaurantul aflat la parter au inceput sa mute mesele si scaunele si nu puteau sa le ridice, fin’ca faceau hernie si le atarnau apoi ouale intr-un anumit fel si cu niscaiva dureri in zona inghinala, asa ca le-au tarat pe toate… Dupa ce frigiderele lor au fost luate cu asalt de gandurile mele, m-am ridicat si mi-am vazut de treaba. Dupa ce am fost rege si mi-am facut un dush prelungit, am coborat la masa, in asa fel incat sa prind ultimile minute din intervalul alocat micului dejun. (acum in restaurant se canta “Mai vino iar in gara noastra mica”, dupa ce o jumatate de ora m-au chinuit cu slagare ale numerosilor artisti trecuti in nefiinta: in salon se sarbatoreste un botez, asa ca incepand de la ora 15 se tot fac cantari…)
Pentru ca mesele fusesera déjà aranjate pentru botez, am luat loc la o masa de 8 persoane, unde am servit ce era de servit, adica meniul numarul 2…. Bineinteles ca pana sa spun eu ca vreau apa plata si nu suc de la dozator, mi-au pus in fata un suc galben, asa ca a trebuit sa platesc apa plata. Ma gandeam apoi ca daca Laura ar fi fost in locul meu, ar fi obtinut apa gratis, scazand-o din micul dejun pe care nu-l voi mai lua dimineata, datorita orei la care voi pleca…
La ora 11.30 am fost in fata liceului Mihai Eminescu din Satu Mare, invitat fiind la liturghia de duminica de catre clientul la care am fost. Desi am declinat initial invitatia, gandind sa dorm azi ca ursul, daca tot m-am trezit, am zis sa trecem la treaba… Biserica foarte mare, de rit catolic. Cand am ajuns noi, tocmai ieseau drept credinciosii vorbitori de limba germana si intrau credinciosii vorbitori de limba romana. Foarte interesant mod de a impaca toate cultele, slujind in aceeasi biserica. In program a fost si botezul unei fetite, singurul episod care mi-a atras atentia la acest capitol fiind fusta nefiresc de scurta a tinerei mame pentru acest eveniment. Scurta rau, practic doua palme deasupra genunchiului. Asa ceva nu prea vezi la ortodocsi, care se mai leaga si azi sub barba atunci cand intra in biserica. Doi copii au citit din Biblie doua pasaje iar apoi preotul catholic a predicat prêt de 5 minute pe baza celor citite, din nou prea scurt dupa parerea mea. Dar pesemne ca auditoriul lor este mai destept decat al nostru si intelege Cuvantul Domnului din cateva expresii… In timpul slujbei am facut genoflexiuni, cateva serii bune. Dupa fiecare gest, preotul invita gloata sa se ridice si sa cante impreuna cu corul. In mare mi-a placut, liturghia, slujba in sine a fost foarte scurta, dat fiind si botezul dar si a unei mici scenete pe care au realizat-o niste copii dintr-un sat din apropiere. Atmosfera si dinamica evenimentelor sunt mai vaste decat in ritul orthodox, unde totusi se predica mai mult in baza celor citite din cartea sfanta. Corul si orga dar si sonorizarea, fac diferenta, la fel ca si darurile de buna voie colectate intr-un recipient cu gura de ibric, cu un lacatel, prevazut cu o mica fanta prin care doar poti baga bani, prevazut cu o punga ca un marsupiu, ca sa se poata dilata ca urmare a indesarii banilor… In rest, mai civilizat, lumea sta pe scaune si nu este debandada atunci cand sunt impartasiti, cei din partea dreapta facand rand separat pe partea lor, la fel si cei din stanga, este ceva ordonat ce nu vezi in bisericile ortodoxe, unde se formeaza o gramada inerta de babe pe care cu greu le urnesti daca vrei sa ajungi la altar… Azi s-a sarbatorit Epifania (aparitia lui Dumnezeu). De-a lungul timpului, biserica a considerat ca toate aparitiile Domnului sa fie numite simplu epifanie. In crestinism au fost mai multe astfel de intamplari, care sunt sarbatorite o singura data. (arătarea Sfintei Treimi cu ocazia botezului lui Iisus, în râul Iordan; Sărbătoare creștină celebrând nașterea după trup a lui Iisus, închinarea magilor și păstorilor, botezul în Iordan și prima minune săvârșită de Iisus la nunta din Cana Galileii, unde a transformat apa in vin vechi, la staruintele maicii sale). In fine, idea liturghiei a fost aceea ca va conta cum ajungi la momentul in care vei fi mantuit, cu ce daruri pentru Dumnezeu vei ajunge (faptele din timpul vietii). Cine canta “Ochii tai se vor pierde in noapte”? Rage un nene in microfon cu patos… Sper sa nu fac noapte alba, pentru ca astia de la receptie mi-au spus ca este botez de zi si nu de noapte… Acum se bate puternic in tobe, iar camera este exact deasupra salonului… nu m-ar deranja pea mult daca si cantaretii ar presta la nivelul muzicii abordate…
Ce mai tura-vura, botezul asta din restaurant a facut sa mananc in camera, langa laptop, pentru ca nu am vrut sa mai merg in oras pentru a lua cina… o sa-mi strang catrafusele, pentru ca trebuie sa ma trezesc la ora 4 dimineata si o sa mai citesc un capitol din cartea inceputa, pentru a deveni din delicvent un antreprenor de success…

Niciun comentariu: